VEEL GESTELDE VRAGEN
Wat is er anders aan een koorschool?
Het is een koor waar je niet alleen liedjes zingt omdat dat leuk is, maar waar je ook (vaak spelenderwijs) dingen over muziek leert. En er wordt heel bewust gekeken hoe je steeds beter kunt gaan zingen. Hoe klinkt het het mooist? Hoe kan je toch die hoge noten halen? Hoe kunnen we dit mooie maar moeilijke meerstemmige lied goed zingen?
Wat voor muziek wordt er gezongen?
Dat hangt van de leeftijd en ontwikkeling af. In het begin zijn het vooral leuke kinderliedjes, die goed zijn om de stem te ontdekken. Maar al gauw wordt het meerstemmig (wat niet veel kinderkoren doen) en zingen we in veel talen. Later worden de stukken steeds uitdagender en moet je echt goed oefenen om het te kunnen zingen. Daarom zingen we ook klassiek. Maar evengoed doen we een lied dat op YouTube populair is.
Waar zijn jullie trots op?
Door de jaren heen zijn er vele prijzen gewonnen. Toch zijn we trotser op wat we de kinderen al die jaren aan ervaringen hebben kunnen meegeven. Hoe vet is het om met een echt orkest in theaters te zingen, een reis te maken naar Leipzig, met talloze andere kinderen aan een internationaal muziekfestival mee te doen, Limburg te vertegenwoordigen op een herdenkingsdag over de grens, op tournee te gaan met Opera Zuid, op de Vaalserberg in de buitenlucht voor duizenden mensen te zingen. Allemaal dingen die we hebben gedaan en zullen blijven doen.
Voor welke leeftijden is het?
In feite zijn we er voor de basis- en de middelbare school leeftijd. Over het algemeen zijn de jongsten een jaar of 7. Soms hebben we ook een jongere groep. Tieners hebben we altijd wel. Dat gaat meestal door tot ca 18 jaar. En soms blijven een aantal oudere leden 'hangen' en vormen een apart ensemble.
Is het voor jongens en meisjes?
Ja. Zingen in een koor is duidelijk populairder bij meisjes, maar er is altijd ook een groep jongens lid van de koren. Als de baard in de keel komt wordt het lastig om te blijven zingen. Soms hebben we een lichting met meerdere jongens in dezelfde leeftijd die we ook apart met elkaar laten repeteren en ook helpen in de periode van stembreuk.
Hoe vaak zijn er repetities?
Er is in principe 1 keer per week een repetitie, voor de meesten gecombineerd met een koorscholingsles. Elke week, behalve de schoolvakanties. Als we vlak voor een belangrijke uitvoering zitten kunnen er extra repetities zijn.
Moet ik bij alle repetities zijn?
Als je niet bij een repetitie bent is dat vervelend voor de anderen, want het koor klinkt dan anders. En bovendien weet je dan niet wat de dirigent voor aanwijzingen heeft gegeven. Het is een "teamsport", dus we gaan er van uit dat je er bij bent. Het kan natuurlijk voorkomen dat je onverhoopt toch een keer moet missen. Dan is dat zo. Maar de dirigent kan wel beslissen dat kinderen die belangrijke of meerdere repetities hebben gemist niet aan (een deel van) een optreden mogen meedoen.
Moet ik thuis ook wat doen?
Jazeker. Thuis moet je oefenen. We werken vaak met oefenbestanden die je op je oortjes kunt zetten. Want op de repetitie gaat het vooral om het samen zo goed mogelijk te laten klinken. En voor de jongere kinderen hebben we nog muziekvideolessen. Maar die zijn maar kort, daarom noemen we de "muziekkwartiertjes"
Wat doet de Limburgse Koorschool nog meer?
We hebben 2 doelstellingen. Eentje is kinderen en jeugd op een kwalitatief hoog niveau zang bijbrengen. Voor de leden dus. En de andere is een bijdrage leveren aan de koorzang in zijn algemeenheid. Daarom organiseren we (ook voor niet-leden) projecten, workshops en lessen op school.