ACTIVITEITEN

De Limburgse Koorschool heeft veel activiteiten. En niet alleen voor haar leden. Ook  andere kinderen kunnen regelmatig aan iets meedoen.

OPTREDENS

Optredens doen we met name met onze eigen koorleden. Er zijn kleine optredens in lokale gemeenschapshuizen. Maar we zingen ook in grote zalen van theaters door heel Limburg en daarbuiten.

We zingen ons eigen repertoire, maar soms worden we gevraagd om specifiek iets in te studeren, bijv. voor de Matthäus Passion. Of om mee te zingen in de jaarlijkse kerstconcerten van Philzuid.

PROJECTEN

We hebben kleine en grote projecten die we openstellen voor alle kinderen. Die proberen we zo laagdrempelig mogelijk te houden zodat elk kind er aan mee kan doen. Meestal doen een aantal kinderen of een heel koor van de koorschool er ook aan mee. In 2023/2024 hadden we bijvoorbeeld het project "We Bouwen Een Stad", waarin we samen met kinderen een voorstelling bouwden over een stad waarin alleen maar kinderen wonen.

JOEHOE!

Een speciaal project dat we elke zomer doen en wat ook open staat voor alle kinderen is "Joehoe!". Dat is de naam van de Zang & Spel Buitendagen. Vier dagen lang lekker spelen, zingen, toneel spelen, knutselen en meer.

FESTIVALS EN CONCOURSEN

Van tijd tot tijd doen we mee aan festivals. Het zijn mooie gelegenheden om andere koren te horen zingen en van elkaar te leren. Als er een jurering is, is dat een mooie graadmeter voor de kwaliteit. Er zijn al veel prijzen gewonnen, maar elke keer hebben we weer tips gekregen om het nog beter te doen.

THEATERPRODUCTIES

Een van de bijzondere ervaringen die je bij de koorschool kan opdoen is het meewerken aan een theaterproductie. Een aantal keer hebben kinderen meegezongen en gespeeld in een operatournee van Opera Zuid door het hele land. Maar we hebben bijvoorbeeld ook meegedaan aan een voorstelling van Boven Water Muziektheater, in een tournee langs openluchttheaters in Limburg. Ter gelegenheid van 75 jaar bevrijding Limburg was er zelfs een eigen productie van "Brundibar", een kinderopera die oorspronkelijk in WOII door kinderen in concentratiekamp Theresienstadt is uitgevoerd.

WORKSHOPS & EDUCATIE

Door de jaren heen hebben we veel expertise opgebouwd in het zingen met kinderen. Dat houden we niet voor onszelf. We geven workshops, lessen en diverse educatieve activiteiten. Soms aan kinderen en soms aan volwassen die meer willen weten over het zingen met kinderen.