KOREN

LEEFTIJDEN EN NIVEAUS

De Limburgse Koorschool heeft veel leden, maar werkt met relatief kleine koren en koorscholingsgroepen van verschillende niveaus om gerichte aandacht te kunnen geven. Er zijn leeftijdsindicaties per koor, maar leeftijd is niet allesbepalend. Plaatsing in een koor hangt van de ontwikkeling af en is ter beoordeling van de dirigent.

De namen van de koren zijn:

• Kleuterkoor Opmaatjes
  • Kinderkoor Canticcolo
  • Jongenskoor Canterino
  • Tienerkoor Cantilene
  • Jeugdkoor Cantarella
  • Koren die speciaal zijn samengesteld voor muziektheaterproducties gaan onder de naam Kokoz.
  • Het koor van de dependance in het Heuvelland heet Canticollis
  • En tot slot zijn er de Cantioren, een 'nieuw talent' volwassenkoor.

OPMAATJES

De Opmaatjes is het jongste groep van de Limburgse Koorschool, speciaal ontworpen voor kinderen van ca. 4 tot 6 jaar. Het vormt de perfecte introductie tot de wereld van muziek en zang. Bij de Opmaatjes draait alles om plezier, creativiteit, en de eerste stappen in muzikale vorming.

KINDERKOOR CANTICCOLO

Bij Canticcolo leggen we een stevige basis in koorzang, stemvorming, en muzikaliteit, terwijl we een plezierige en inspirerende omgeving bieden waar jonge zangers (t/m ca 10 jaar) kunnen opgroeien en opbloeien. De kinderen krijgen vanaf dit niveau ook koorscholing, waarin onder andere de basis van ritme en melodie aan de orde komt.

JONGENSKOOR CANTERINO

Jongenskoor Cantarino is een unieke groep binnen de Limburgse Koorschool, speciaal voor jongens van ca 7 tot 16 jaar. Cantarino biedt een plek waar jongens samen kunnen zingen, muziek maken en vriendschappen opbouwen. Dit is een extra koor; de jongens zingen dus ook in een van de andere koren.

TIENERKOOR CANTILENE

Tienerkoor Cantilene is een dynamisch koor voor jonge tieners t/m ca 14 jaar.  Als vervolg op het kinderkoor worden zij begeleid in meer uitdagende liedjes en voorbereid op het hoogste niveau binnen de koorschool, het jeugdkoor, waar ook regelmatig meer wordt samen gezongen. Veel kinderen in het tienerkoor zitten in de overgang van basis- naar middelbare school. Door deze groep als apart tienerkoor te begeleiden is daar extra aandacht voor.

JEUGDKOOR CANTARELLA

Het jeugdkoor Cantarella is de meest ervaren groep, vanwege alle optredens, festivals, concoursen en theaterproducties. Hier wordt op hoog niveau gezongen. De meeste leden zijn tussen de 15 en 19 jaar, maar er is geen bovengrens qua leeftijd. De koorscholing is hier voornamelijk verweven met (het ontdekken en analyseren van) het repertoire. Het koor heeft ook een voorbeeldfunctie als hechte én muzikale groep; veel kinderen kijken ernaar uit om daar onderdeel van te zijn.

THEATERKOOR KOKOZ

Van tijd tot tijd zijn er speciale projecten en producties die ook een speciale samenstelling vergen met kinderen uit diverse koren en soms ook projectleden. Deze gelegenheidssamenstellingen gaan onder de naam 'KokOZ' waarbij de OZ een verwijzing is naar Opera Zuid, waarvoor de eerste keer zo'n koor werd gevormd.

VOLWASSENKOOR CANTIOREN

Begin 2024 zijn spontaan enkele volwassenen gaan samen zingen en hebben bij een uitvoering van de kinderen ook een keer mee gedaan. Daar wordt in seizoen 2023/2024 een vervolg op gegeven. Het is een 'Nieuw Talent Koor' wat inhoudt dat je geen muzikale achtergrond hoeft te hebben om mee te doen. Repetities zijn eens per maand. (projectpagina volgt).

DEPENDANCE CANTICOLLIS

In 2023 is een dependance opgericht in het Heuvelland. Meer erover kun je hier lezen.